onsdag den 28. oktober 2009

Unge drikker for meget...Vind på Skwulp.dk og sluk tørsten...


Sluk tørsten i vand og bliv landets sejeste surfer. Sådan lyder budskabet i Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsens nye digitale væskekampagne på Skwulp.dk. Her kan de unge i uge 47 og 48 udfordre deres sundhed på et surfbræt.

Skwulp.dk skal bidrage til at gøre det attraktivt og spændende for de unge mellem 10 og 16 år at slukke tørsten i vand og mindske forbruget sodavand og andre søde drikke. Skwulp.dk er et surferunivers, hvor omdrejningspunktet er alle de fede oplevelser, der kan være forbundet med at have et godt forhold til vand.

Skwulp.dk inddrager og engagerer de unge for ad den vej at være med til at formidle det sunde budskab og ændre deres adfærd.

På Skwulp.dk kan de unge oprette et Skwulp-team – eller flere, sende en udfordring til deres venner, familie, lærere og instruktører. I ugerne 47 og 48 skal alle Skwulp-teams være flittige på tasterne og dagligt registrere deres væskeindtag: - Jo mere vand jo større bølge. Jo flere søde drikke jo flere forhindringer i surferuniverset.

Efter kampagnen kåres og præmieres vinderne af "Skwulp.dk".

"Skwulp.dk" bakkes op af store organisationer som Ungdomsringen, DIF, DGI, FDF, Dansk Skoleidræt og af KRAM-kommunerne. Kampagnen har eventyrer og bjergbestiger Mogens Jensen som ambassadør. Mogens Jensen har bl.a. været på toppen af Mont Everest og er den første dansker på verdens 6. højeste bjerg Cho Oyu. Han siger: ”Unge drikker alt for meget sodavand. Jeg vil gøre mit til at børn og unge begynder at drikke mere vand, så de kan nå nye højder”.
Maks. ½ liter sodavand eller saft om ugen
6 ud af 10 børn og unge spiser og drikker for meget sukker. Mere end en tredjedel af dette sukker kommer fra sukkersødede læskedrikke, der i store mængder er usundt. Det øger risikoen for udvikling af overvægt, fejlernæring og syreskader på tænderne. ”Skwulp.dk" er en opfølgning på kampagnen.

Ingen kommentarer: